PUUR, Antwerpen

PUUR koos voor een industrieel pand als werkplek en bedacht het concept “Arsenale” voor de inrichting.

Aanpak

Het concept van ons nieuwe kantoor kreeg de naam “Arsenale”. Een verwijzing naar de gelijknamige tentoonstellingssite in Venetië, waar de Architectuur en Kunst Biënnale plaatsvindt. De ervaring van ronddwalen in een verweerd, industrieel gebouw en inspiratie halen uit kunst- en architectuurinstallaties, is de sfeer die we naar ons kantoor willen vertalen.

Klant

PUUR, een Belgisch interieurarchitectenbureau met referenties in alle typologieën van interieurs.

Briefing

Door de groei van PUUR interieurarchitecten was er nood aan een grotere kantoorruimte. Vanuit een circulair oogpunt viel de keuze op een bestaand pand: een industriële ruimte in een oud fabrieksgebouw. Het nieuwe kantoor moet de werking van PUUR interieurarchitecten op de meest functionele manier ondersteunen. Een circulair interieur, een uitstekend binnenklimaat, goede akoestiek en de integratie van uitbundig groen behoren tevens tot het eisenpakket om in het nieuwe kantoor op de meest kwalitatieve manier te integreren.

 

"Arsenale" als concept voor een industrieel kantoor.

Volgens het concept “Arsenale” zijn alle toevoegingen opgevat als objecten en installaties in de ruimte. Het resultaat is een variëteit aan materialen en vormen. Alle materialen zijn “puur” toegepast, er is dan ook enkel gekozen voor de natuurlijke kleur van het materiaal.

Resultaat

INDUSTRIËLE RUIMTE . De industriële ruimte was de inspiratie om het pand zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Vloer, wanden en plafonds zijn daarom met ruwere materialen afgewerkt. Vanuit circulair oogpunt ligt overal dezelfde vloer. Een betonvloer die geslepen is waardoor het riviergrind zichtbaar is. Om dezelfde reden is heel het plafond uitgevoerd met een akoestische spuitpleister, gemaakt van grijs geverfde krantensnippers.

De wanden werden afgewerkt met één laag ruwe cementbezetting. Ook de inkomdeuren hebben een industriële look door het gebruik van gegalvaniseerd metaal in combinatie met de troebele beglazing.

KOLOMMEN . De positie van de 6 bestaande kolommen met bovenaan een omgekeerde piramidevorm waren bepalend voor de indeling. Door de zwart geschilderde kolommen te zandstralen worden alle imperfecties zichtbaar, wat de kolommen authentiek maakt en de ruimte karakter geeft. Drie kolommen vormen visueel de verbinding tussen de ontvangstzone en het open landschapskantoor.

LICHTSCULPTUREN . Het neon armatuur in de inkom is geïnspireerd op een slachtlijn van een vleesfabriek, verwijzend  naar de vorige functie van het gebouw. De, op maat gemaakte, armaturen in het landschapskantoor zijn pendels met LED verlichting. De armaturen zijn vervaardigd uit geborsteld aluminium. Het ontwerp werd tot een minimum herleid. Hierdoor gaat alle aandacht naar het materiaal en de vorm van het armatuur.

BETONBLOKKEN . De betonblokken werden ongevoegd op elkaar gestapeld. Hierdoor kunnen de blokken later nog een tweede leven krijgen. Door de stapeling van de blokken ontstaat er een grafisch patroon. De blokken,  een symbool voor het bouwen an sich, verwijzen tevens naar de architectuurstroming van het “brutalisme”.

TENTOONSTELLINGSTAFELS . De bureaus werden opgevat als tentoonstellingstafels. Opgebouwd uit blokplaten (meest toegepast voor de opbouw van binnendeuren), bekleed met een dunfineer en met een blauwstalen frame op maat als potenstructuur. De akoestische tussenwanden op de bureaus zijn opgebouwd uit Really, een circulair product van het merk Kvadrat.

GREYBOARD . Het whiteboard tegen de muur is uitgevoerd in grijs gelakt glas en werkt ook magnetisch door de achterliggende staalplaat.

STRUCTUUR . De structuur uit stalen profielen is één van die nieuwe toevoegingen. Het staal is onbehandeld qua look en de lasnaden en bouten zijn in het zicht gelaten. Het stalen geheel is volledig demonteerbaar bedacht. De architectuur in staal van Mies van der Rohe was voor dit frame een belangrijke inspiratiebron.

Binnen deze structuur zijn 3 vergaderzalen georganiseerd: een informele ruimte, een meetingruimte uitgerust voor videoconferentie en een grote vergaderzaal. De scheidingswanden, opgebouwd uit gipswanden, zijn in breedte afgestemd op de exacte breedte van een gipsplaat. Hierdoor kon afval tot een minimum beperkt worden. Deze wanden werden daarna bekleed met akoestisch absorberende platen, een circulair product van het merk Kvadrat, Really genoemd.

VOLUME . Het houten volume is ontworpen en ontwikkeld als een systeem van deuren en vaste panelen in hout en glas. De houtsoort is een Europese Lariks, gekozen omwille van z’n ecologisch aspect. Lariks is namelijk een van de meest duurzame houtsoorten. Het volume bevat diverse functies: het sanitair, de stalenkamer, een opslag- en printerruimte en een groot kantoor met een glazen wand tegenover de ontwerpstudio. De stalenkamer werd ingericht met hoge, metalen archiefrekken met standaardafmetingen.

 

 

ROTOR TAFEL . De grote lunchtafel is opgebouwd uit houten gelamineerde constructie balken. Deze balken zijn afkomstig uit een dakconstructie van een gebouw dat afgebroken werd. De balken werden gerecupereerd door het architectencollectief Rotor DC. Door deze balk te gebruiken als materiaal voor een tafel krijgen ze een tweede leven.

VINTAGE MEUBILAIR . De stoelen aan de Rotor tafel en de stoelen van de eerste vergaderzaal in het kantoor zijn originele stoelen naar een ontwerp van Borge Mogensen, vervaardigd in de fabriek Fredericia. De “J39” en “Mogensen 3236” stoelen hadden zoveel lagen vernis, dat ervoor gekozen werd om de stoelen eerst te luchtgommen en dan te behandelen. De originele kleur van de stoel werd zoveel mogelijk benaderd. In de twee andere vergaderruimtes staan stoelen van het merk Pastoe naar een ontwerp van Cees Braakman. De stoffering werd vernieuwd, waarbij de kleurkeuze verwijst naar een oud kantoorverleden.

ONTVANGSTBALIE . De ontvangstzone is bedacht zoals de lobby in een hotel. De balie werd uitgevoerd in RVS, roestvrijstaal. In de nis achter de balie staat een koffiemachine met daarnaast een waterkraan van het merk Aqualex.

 

ENERGIE . Het energieconcept van het kantoor vertrekt vanuit de wens om een goed binnenklimaat te creëren op een klimaatvriendelijke manier. Omwille van de hoge ruimte is er daarom gekozen voor vloerverwarming. Dit kan in de zomer ook worden ingezet als vloerkoeling. Opwekking van warmte en koeling gebeurd aan de hand van een warmtepomp. De buitenlucht wordt binnengehaald en op fijnstof gefilterd door een ventilatiesysteem D. De gezuiverde lucht wordt in de winter voor geconditioneerd door het warm water van de vloerverwarming. In de zomer gebeurt dit door het koelwater van de vloerkoeling.

Buitenlamellen als zonwering zijn noodzakelijk om aan de zuidkant de opwarming door het zonlicht buiten te houden.Uit een warmtelast studie is gebleken dat door de combinatie van vloerkoeling, gekoelde ventilatie en buitenlamellen het kantoor geen airco nodig heeft.

 

Meer info :

Film: “Kantoor PUUR interieurarchitecten”

Film: “Neon lichtsculptuur”

Project Info
Jaar

2020

Locatie

Antwerpen, België

Oppervlakte

436m²

Fotograaf

Stijn Bollaert

Film kantoor

Hanne Fransen

Film neon

Alexander Delport

Partners

AAC, Accessori, Almassy, AMB, Aqualex, Asona, Bureau Bouwtechniek, Concraft Studio, Daidalos, De Waal, Du-IT , Ferro Design, Forbo, Gimotec, Huis Kerstens, Hkm Services, Indico Painting, Ingenium, Jansen the Building Company, Jungl, Kvadrat, Lauryssens glas, Neon Art, Nobhill, Nome Furniture, Rotor DC, Rozetta, Van Opstal klimaattechnieken, Vola en Woutim.