Google Brussel

PUUR ontwierp een nieuw kantoor voor Google Brussels: een boeiende wereld waarin verrassende materialen, kleuren en structuren samen een harmonieus geheel vormen.

Aanpak

PUUR stelde zich – net zoals bij alle PUUR realisaties – op als een kritische, betrokken en constructieve ontwerppartner die in dialoog met de klant een innovatieve en creatieve oplossing bedacht op maat van de mensen. Concept, functionaliteit en vernieuwende esthetiek werden optimaal met elkaar gecombineerd in functie van comfort, beleving en duurzaamheid.

Klant

Google. Een pionier. Niet alleen op vlak van technologie, maar ook op vlak van werkomgevingen.

Briefing

Voor de transformatie van het kantoor in Brussel was Google op zoek naar een ontwerpbureau dat het moderne kantoorgebouw met neutrale uitstraling aan het Leopoldpark kon omvormen tot een dynamische ruimte voor 96 werknemers. Verder bouwend op de tradities van Google diende het nieuwe kantoor een innovatieve, boeiende en duurzame plek te zijn waar creativiteit en beleving hand in hand gaan. Hoge eisen, zoals je mag verwachten van een pionier.

 

 

Resultaat

Het resultaat is een ongedwongen kantoorruimte dat een nieuw, volwassen Google inluidt. Het is een interieur dat zich niet opdringt, maar dat via een systeem van lagen en niveaus zich langzaam laat onthullen.

De 5 lagen van het Google interieur

Context

PUUR heeft het aangrenzende Leopoldpark maximaal betrokken in het ontwerp. De oorspronkelijke ontvangstbalie blokkeerde het zicht op het park en nam veel licht weg. De nieuwe balie werd daarom een kwartslag gedraaid, wat het gevoel geeft steeds verbonden te zijn met het park.

Structuur

Het bestaande kantoor werd volledig gestript om de structuur van het gebouw en dus de essentie bloot te leggen. Systeemplafonds, systeemwanden, kunstmatige indelingen en bekledingen van draagstructuren werden verwijderd.

Materialen

PUUR zocht innovatieve manieren om traditionele materialen te integreren in het Google kantoor. Bijzonder is ook het gebruik van kathedraalglas, dat nog in veel oude Belgische gebouwen voorkomt. De wanden van de vergaderruimtes werden in dit ‘troebele’ glas uitgevoerd, zodat een bepaalde mate van privacy ontstond.

 

Speciale interventies

Door een aantal speciale ingrepen krijgt het interieur een nieuwe dimensie. De 2 eye-catchers zijn:

Een trap als display-element: De centrale trap is bedacht als een ‘display-element’ waarin Google innovaties tentoon kan stellen of een verhaal kan vertellen. Wie zich op de trap begeeft, doorloopt als het ware een zoekmachine.

Een bakstenen wand met Google-logo: De rode wand achter de ontvangstbalie laat dan weer goed zien waar Google voor staat. Bakstenen werden op basis van digitale data door een robot verlijmd tot het Google-logo.

Grafische laag

Net als voor de materialen was de Belgische cultuur het startpunt voor de grafische laag, die PUUR uitwerkte samen met het design bureau TODAY. De verschillen die België als land van tegenstellingen typeren, kregen in de bewegwijzering vorm door meerdere lettertypes te kiezen en combinaties te maken met uiteenlopende materialen als hout, plexiglas en stickers.

De rode wand achter de ontvangstbalie laat goed zien waar Google voor staat. De artisanale bakstenen werden op basis van digitale data door een robot verlijmd tot het Google-logo.

Meer info

Filmpje: “The making of the Brick wall”

Project Info
Jaar

2019

Locatie

Brussel, België

Opp.

2400m²

Copyright

Google