Gelegen in de IJzerwaag, een straat gesitueerd in de ‘urban’ jongerenbuurt en modewijk van Antwerpen, creëerde PUUR met slechts een beperkt budget, het interieur van een winkel met ‘a touch of Scandinavia’: Moose in the City. Een scandinavische conceptstore, met een grote verscheidenheid aan Scandinavische merken en een oog voor de eerlijke en kenmerkende Scandinavische way of life.
Moose in the City, een Scandinavische conceptstore
Fashion, lifestyle, reizen, design, boeken, speelgoed. Moose in the City biedt ruimte aan een uitgebreid gamma van Scandinavische merken en producten. Door de verzameling van Scandinavische producten in één winkel onder te brengen wordt de hedendaagse stijl/way of life duidelijk benadrukt en op de kaart gezet. Het doel van PUUR is om een winkelconcept te creëren dat deze stijl benadrukt, maar niet te ‘kitsch’ maakt, noch te minimalistisch.
Door te starten met een onderzoek naar de karakteristieken van Scandinavië op verschillende vlakken kwamen we tot de gemeenschappelijke Scandinavische sfeer en identiteit tussen de ‘Nordic countries’: kwaliteit, design, eerlijkheid en authenciteit. Aan de hand van deze begrippen en een heleboel beeldmateriaal konden we in samenspraak met de opdrachtgever onze zoektocht starten naar de juiste “look & feel” voor de winkel.
Anderzijds werden ook de ruimtelijke mogelijkheden onderzocht van het pand.
De typologie “wunderkamer” ( = rariteitenkabinet of kamer), gecombineerd met de typologie van een depot vormde uiteindelijk het uitgangspunt van het concept. Deze combinatie zorgt voor een diversiteit in zowel objecten als producten, gepresenteerd in een overzichtelijk en open displaysysteem.
Vanwege het beperkte budget moest er strategisch gewerkt worden, de inrichting van een conceptstore is hier daarentegen ook weer een dankbare typologie voor.
De hoge flexibiliteit die gevraagd wordt in combinatie met een laag budget en weinig opslagruimte resulteerde in een radicaal concept voornamelijk opgebouwd uit ruimtelijke displaystructuren. Ook de monumentaliteit van de ruimte speelde hierbij een mooie factor.
Voor het ontwerp werd inspiratie gezocht bij kunstwerken van o.a. Joseph Beuys en Sol LeWitt. Geboren uit een artistiek concept ontstond er zo een ruimtelijke structuur die voor ons architecturaal het ‘retail’ concept overstijgt en een eigen sterke identiteit heeft.
Vanwege het budget streefden we ook naar een standaardisering binnenin het frame zoals ook bij museumdepots en magazijnen teruggevonden wordt, zonder aan flexibiliteit in te boeten.
2011
Antwerpen, België
390m²
Frederik Vercruysse en Liesbet Goetschalckx